سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مستانه
سلام.در این وب بخشی از دغدغه ها،دل نوشته ها واحیاناًخاطرات مرا می خوانید.با نظرات ارزشمندتان مرا راهنمایی کنید.
 

سلام
مطلبی که امروز می خوام بنویسم قسمتهایی از کتاب زن درآیینه ی جلال و جمال نوشته ی حضرت آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته)درمورد صفات خداوند که هریک دربر دارنده ی دیگری است می باشد.امیدوارم مورد استقبال شما عزیزان قرار بگیرد.
هماهنگی مهر وقهر یاجمال وجلال
خداوند بسیط الحقیقه است وهیچ گونه کثرت وتعدد در وی راه ندارد.بنابراین اسمای حسنی او همگی آیت همان ذات یگانه و یکتاست.هر اسمی همه ی کمال های ذاتی و وصفی و فعلی خدا را به همراه دارد و تفاوت درنام های الهی فقط در ظهور و خفای کمال هاست.جمال وجلال که از اسمای الهی اند مظاهر گوناگون دارند،ولی مظهر جلال الهی به اندازه ی خود صاحب جمال و مظهر جمال وی در حد خویش دارای جلال است.
استتارجمال در کسوت جلال رااز آیات قصاص ودفاع درمیابیم.
حکم قصاص،اعدام،اماته،خونریزی،قهر،انتقام،غضب،سلطه،استیلا،چیرگی و... که از مظاهر جلال وجنود ویژه ی آن به شمار می رود،(احیا،صیانت دم،مهر،تشفی،خوشنودی ونظایرآن را که مظاهر جمال وسپاهیان خاص وی هستندرا به همراه دارد.مثلاً درآیه قصاص خداوند می فرماید:((ولکم فی القصاص حیات یااولی الالباب))یعنی اعدام ظاهری احیا را درون خود دارد ومانع نابودسازی ظالماه دیگران است ومرگ فردی حیات جمعی را به دنبال دارد.
همهی دستورهای آسمانی حیات بخش است.خداوند در مقام شهادت می فرماید:((ولا تحسبن الذین قتلوافی سبیل الله امواتاًبل احیاءعند ربهم یرزقون)).پس دفاع که مظهر جلال خداست،تضمین کننده ی حیات فردی و جمعی وزندگی سالم دنیا و آخرت است واین همان استتار جمال واشتمال کسوت جلال در هستهی جمال است
تجلی قهر و مهر در گستره ی هستی
هماهنگی قهر ومهر وهمبستگی جمال وجلال در سراسر شریعت نهفته است به طوری که هر اراده ای در کراهت و هر دوست داشتنی در انزجار نهفته است.خداوند دربارهی جهاد  می فرماید:((قتال که به ظاهر شر شمرده می شود ومایه ی کراهت است،خیر را درون خود دارد وپایه ی اراده ی شماست)) ونیز درباره مسائل خانوادگی می فرماید:((تحمل بخی از مصائب اخلاقی ظاهراًشر ه شمار می آید اما خیر بی شماررا که همان تحکیم خانواده وپاسداری از کیان آن است درون خود خواهد داشت.بنابراین تکلیف الهی که با رنج همراه است وبه اندازه ی خودنشانه ی جلال خداوند است درون آن فقط تشریف است که آیت جمال خداست.پس هرمکلفی مشرف خواهد شد ورنج زود گذر امتثال دستور های الهی شرف پایدار را برای او به ارمغان می آورد.و نیز در مورد وضو می فرماید خداوند می خواهد شمارا تطهیر کند که این تطهیرظاهری جمال دل را ضامن است.شاهد استتار جمال در کسوت جلال بهشت است که درون رنج ها ودشواریهای سیر و سلوک وصبر واستواری جهاد است.همان طوری که جمال درون برخی از جلال ها وقع شده است آتش نیز با تمایلات دلخواه پیچیده شده است زیرا شهوت ها ولذت ها ونظایر آن وقتی از مرز حلال بگذرد قهر خدا را به همراه دارد.ظهور امتزاج قهر ومهر در هر موجودی برابر با سعه وجودی اوست که در خدای تعالی به کمال محض می رسد.هماهنگی دو وصف جمال وجلال محسوس نیست بلکه چنین نمایان است که بعضی قهر بی مهرند وبعضی دیگر مهر محض اند اما برهان وعرفان ثابت میکند: ممکن نیست آیت حق همه ی اوصاف او را نداشته باشد.هر چند مو جودات در نحوه آیه بودن و کیفیت ارائه متفاوت باشند.




موضوع مطلب :

ارسال شده در: پنج شنبه 86 مهر 26 :: 3:41 عصر :: توسط : معصومه عرب




آرشیو وبلاگ
پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 166
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 240947